onsdag den 11. april 2012

Citronmåne kage går rå

En rigtig dansk overskrift med hele 3 x å!
Nå (endnu et å) det er ikke nogen hemmelighed at jeg er stor fan af raw cakes, når kager er sunde og det er ok at tage et ekstra stykke, uden at man skal se tallene på vægten gallopere op, er jeg på! I påsken bagte jeg nogle lækre påske/citron kopkager til min søde familie - se dem her og opskrift her. Til mig selv lavede jeg denne kage:

Opskrift til ca. 12 personer

Før du går igang, skal du være opmærksom på, at nødderne skal stå 2 timer i blød, inden de blendes.

Bunden:
2 dl mandler, udblødt i vand i ca. 2 timer
1 dl udstenede dadler
1 spsk kokosolie
1/2 dl kokosmel

Hak mandlerne fint eller mal dem i en kaffekværn. Blend dadler og kokosolie, derefter tilsæt mandlerne og kokosmelet. Fordel dejen i bunden af en springform der er foret med bagepapir, jeg lavede en 1/2 potion og brugte et fad foret med film. Stil på køl imens citroncremen blandes.

Citroncreme:
6 dl cashewnødder, udblødt i vand i ca. 2 timer
4 spsk kokosolie
1 spsk kakakosmør, smeltet eller revet
5 spsk citronsaft
1 spsk vaniliepulver
3 spsk honning
1 tsk revet citronskal
2 spsk lecitingranulat(det havde jeg ikke, så jeg brugte HUSK)
1 tsk gurkemeje(til farve)
1 knsp salt

Blend cashewnødderne med kokosolie, kakaosmør, citronsaft og honning i en kraftig blender. Tilsæt vaniliepulver, citronskal, gurkemeje, lecitingranulat og salt, og blend igen, til massen er en tyk og lysegul creme.

Hæld citroncremen over bunden og stil kagen i fryseren minimum 1 time, til den er fast.

Jeg lavede halv potion, men næste gang vil jeg lave 1/2 bund og 1/3 citroncreme.

Velbekommen:-)



1 kommentar:

Skriv en kommentar :-)